Welkom iedereen die geïnteresseerd is Healthy Ageing en gezond ouder worden.

In deze blog komen dingen te staan over Healthy Ageing, en gezond ouder worden.

Sociaal-psychologische factoren

Wat beïnvloed de mate van gezondheid en welzijn. Welke sociaal-psychologische factoren kunnen de mate van gezondheid en welzijn beinvloeden? Benadrukt dient te worden dat de factoren zowel positief als negatief kunnen uitwerken voor de gezondheid. De mate van gezondheid en welzijn kan in kaart worden gebracht door onderscheid te maken in 4 aspecen: intern milieu, extern milieu, leefstijl en gezondheids- en welzijnszorg:

Het interne mileu kan zeer wel bepalend zijn of iemand zich ziek of gezond voelt. Een spirituele factor die een persoon vrijuit mag worden uitgeoefend, bijvoorbeeld Jood, Moslim, Christen of Humanist zijn, kan bijdragen aan een goede gezondheid. Beperkingen hierin kunnen er voor zorgen dat mensen zich ziek gaan voelen. Maar ook of iemand zich fysiek vrij mag verplaatsen in de ruimtekan iemands gezondheid beinvloeden. Ook persoonlijke factoren kunnen erg bepalend zijn voor het welzijn. Vele mensen moeten andere mensen om zich heen hebben om zich goed te voelen, enkele anderen voelen zich prima als ze op zichzelf wonen.

Het externe mileu kan bepalend zijn of iemand of een groep zich ziek of gezond voelt. Een sociale omgeving waarin continu iedereen klaagt over de kwalen die iedereen heeft, heeft een negatief effect op bijvoorbeeld iemand die niets mankeerd. De omgeving van een verpleeghuis kan dan in sommige gevallen een verminderd welzijn tot gevolg hebben. Voor anderen is het juist een welkome sociale omgeving waar ze hun verhaal kwijt kunnen.

Leefstijl
De keuzes die iemand bewust of onbewust maakt kan iemands gezondheid sterk beinvloeden. Keuze voor junkfood en inactief gedrag heeft een hoger risico voor de gezondheid als de keuze voor voldoende bewegen en zo gezond mogelijk eten.

Gezondheids- en welzijnszorg
De gezondheids- en welzijnszorg is vaak een dienst die pas om de hoek komt kijken als het kwaad al is geschied. Maar u bent beter af als deze dienstverlening goed is geregeld dan dat het maar half gebeurt. Het kan iemands gezondheid echt goed doen als iemand goede voorlichting krijgt over een operatie die gaat gebeuren. Door goede voorlichting is er minder stress waardoor de operatie bijvoorbeeld beter kan plaatvinden.

De hierboven genoemde factoren bepalen de beleving van de gezondheid en welzijn. De ene mens beoordeeld een situatie totaal anders dan de andere. Zo is het voor de ene mens thuis beste plek om met zorg om je heen te herstellen na een operatie en zo is het voor de andere mens de slechtste plek die je maar kunt bedenken. Ieder mens voelt zich anders, de mate van gezondheid heeft dus ook met de subjectiviteit van ieder persoon te maken. Voor het voorkomen van ouderdomskwalen is het van belang om te luiseren naar wat clienten aangeven. Voor de sociale wijkteams en wijkverpleegkundige zal dit een taak worden om in individuele gevallen de juiste beslissingen te nemen.

Emotionele gezondheid
Lichamelijk en geestelijk welzijn zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Je kan je moeilijk emotioneel OK voelen als je lijf niet mee wil.

En omgekeerd heeft ziekte ook een grote invloed op de gemoedstoestand.

De oorzaken van ziekte liggen op beide gebieden: bepaalde gedachtenpatronen en emotionele problemen zorgen voor een gedragspatroon dat je lijf kan uitputten. En een lichaam dat niet naar behoren functioneert, kan je persoonlijkheid aantasten en je geluksgevoel danig onderuit halen.

De wetenschap stelt nu vast dat alles functioneert via "electrische" of bio-energetische impulsen, zowel de functie van je hersenen als de werking van je organen. Je hormonen bepalen voor een groot deel of je je al dan niet blij, depressief, verliefd, eenzaam, teder, agressief, hongerig, actief, boos, verdrietig, moe of levenslustig voelt. Daarbij hebben darmen en hersenen een aantoonbare en essentiële wisselwerking met mekaar. Dus ook wat je eet, heeft de macht je gedachten en gevoelens te bepalen.

Genezen begint wat mij betreft dan ook in je hoofd en je hart: beseffen dat je zelf de touwtjes in handen gaat nemen om weer gezond te worden, jezelf niet langer als een slachtoffer beschouwen, besluiten dat je gaat doen wat nodig is om de ziekte te overwinnen. En vervolgens ook gaan kijken welke mentale houding en emotionele gedragingen met je ziek zijn te maken hebben.

Voeding en gezond ouder worden

Voedingsadviezen en behandelingen
We worden gemiddeld steeds ouder. Onze levensverwachting is enorm gestegen door de verbeterde medische zorg, hygiëne en voeding. Het bereiken van een hogere leeftijd betekent echter dat de kans op ouderdomskwalen toeneemt. Dit zal de kwaliteit van leven negatief beïnvloeden. Veroudering hoeft echter geen aftakeling te betekenen. Het is mogelijk om gezond oud te worden.

Ouder worden
Een deel van de factoren die van invloed zijn op de veroudering van de lichaamscellen werken van binnen uit. Dit zijn genetisch bepaalde eigenschappen, hormonale invloeden en de vrije radicalen productie. Negatieve invloeden van buitenaf versterken vooral de vrije radicalen schade. Roken, zonlicht, alcohol, intoxicaties, maar ook de voeding kan hierbij een rol spelen. De energiehuishouding, de conditie van de celmembranen en het immuunsysteem zijn kwetsbare systemen.

Energiehuishouding
Om verouderingsprocessen te vertragen is het van belang de cellulaire energieprocessen optimaal te laten verlopen. Bij verbrandingsprocessen en energieproductie ontstaan vrije radicalen. Deze vrije radicalen moeten direct onschadelijk gemaakt worden door de zogenaamde anti-oxidanten die ook uit de voeding opgenomen moeten worden. Zo zal dus een beperking van de inname van calorieën het optreden van verouderingsprocessen verminderen. Het eten van veel groenten en fruit is gunstig omdat deze producten een beperkt aantal calorieën en relatief veel anti-oxidanten bevat.

Het immuunsysteem
Een goede darmflora is van groot belang voor de kwaliteit van onze weerstand en immuniteit. Zo'n tien procent van het voedsel dat wij innemen wordt geconsumeerd door de darmflora.

Voeding van ouderen
Ouderen hebben minder calorieën nodig en gaan daardoor vaak minder eten. Wanneer minder voeding ingenomen wordt krijgt men ook minder vitamines en mineralen binnen. Dit leidt veelal tot tekorten. De voeding die bereid in de keukens van tehuizen en ziekenhuizen is vaak arm aan vitamines en mineralen, wat de situatie verergert. Verder speelt nog een rol dat bij veroudering de efficiëntie van de spijsvertering vermindert doordat de maagzuur productie afneemt en de alvleesklier minder spijsverteringsenzymen maakt. Een goede voeding met ondersteuning van supplementen is van groot belang.

http://www.optimalegezondheid.com/tip-van-de-dag-47-gezonde-voeding-voor-senioren/

Lichamelijke gezondheid (beweging) en ouder worden

Advies voor bewegen en gezond ouder worden is om minimaal een half uur per dag matig intensief te bewegen. Eigenlijk is dit nog te weinig: iedere dag een uur echt actief zijn, is gewoon beter. Dat biedt ook betere bescherming tegen allerlei 'slijtage' aan botten, spieren, hart en bloedvaten en tegen artrose.

Deze slijtage zien wij vaak als ouderdomskwalen, maar ze hangt vooral af van hoeveel iemand echt actief beweegt en sport. Wie een bewegingspatroon heeft van 's morgens een half uur hardlopen, vervolgens in de auto naar het werk stappen, de hele dag achter een computer zitten en 's avonds voor de buis hangen, heeft een inactieve levensstijl. Het is juist belangrijk om door de dag heen te bewegen, anders zakt onze stofwisseling in. Blijf niet te lang achter elkaar zitten, maar probeer om de twee uur circa tien, vijftien minuten te bewegen. Bijvoorbeeld door te fietsen op een hometrainer, te wandelen of de trap op en af te lopen.

Ten slotte is heel belangrijk: hoe soepel kan ik me bewegen, hoe ga ik om met ochtendstijfheid en hoe zorg ik voor een betere balans en minder snel vallen? Hiervoor zijn ook oefeningen. Ze worden vaak onderschat in de klassieke fitness, maar zijn erg belangrijk voor het dagelijks functioneren. Dus: zorg dat je ook regelmatig grote, roterende en strekkende oefeningen doet. Yoga is daarvoor bijvoorbeeld zeer geschikt. Dit zorgt ervoor dat je botten en spieren ook op alle plekken de juiste voedingsstoffen krijgen."

Hieronder kunt u op de link drukken, zodat u ziet en kunt lezen wat voor oefeningen u kunt doen om gezond ouder te worden

http://www.acti-vita.nl/alles-over-fitness/fitness-voor-ouderen.html

Omgeving en ouder worden (milieu, alternatieve voeding)

De omgeving waar je in leeft heeft natuurlijk veel invloed, als je in Hollywood leeft krijg je veel meer druk op er perfect uit zien. Dan dat je in een boeren dorpje woont.

Ook kan milieu invloed hebben, als je er tegen bent dat er geproefd word op dieren of dat het slecht is voor het milieu ga je minder snel cosmetica gebruiken dan dat het je helemaal niks uitmaakt.

Alternatieve voeding heeft hier ook wel invloed op. Met deze voeding houden ze rekening met de mens, dier en plant. Er worden geen chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt.
Als dieren gefokt worden krijgen ze natuurlijk ook biologisch voedsel.
Bij deze bereiding van voedsel word zo min mogelijk kleur- en smaakstoffen toegevoegd. 

Op deze manier is het dat je langer blijft leven omdat je geen chemische stoffen binnen krijgt en andere dingen die slecht zijn voor de mens.

Cosmetica en ouder worden

Je huid verandert naar mate in de jaren.
In de loop van de jaren zijn er ook telkens meer crèmes en middelen gekomen om rimpels en oneven heden weg te houden.

Maar wat ook nu veel vaker voorkomt, en vooral in Hollywood is botox. 

En dit geld niet alleen voor vrouwen want ook doen mannen aan cosmetica!

Er zijn zo veel verschillende dingen die onder cosmetica vallen.
Van wat lipgloss naar foundation, en van antirimpel crèmes naar  uit eindelijk botox

Ook zijn er lekkere gezichtsmaskers die je zo uit de winkel kan halen maar ook bij een behandeling die je in de sauna kan krijgen.

Ook kan je zelfgemaakte maskers maken, op internet staan er allemaal leuke middelen om dit te maken. Om het anders te lateren ruiken tot een ander resultaat.  
Een voorbeeld hier van is: https://www.youtube.com/watch?v=1EBxCeJG8nU